onsdag den 4. januar 2012

Have-ideer for det kommende år..

Jeg er ligesom alle andre: Jeg læser havebøger, kigger frøkataloger, ser billeder igennem, ser videos... På nogle måder er januar faktisk en dejlig måned, for den er fyldt med forventningens glæde og mavekriller over alle de gode idéer til havens udvidelse i den snarligt kommende sæson.

Bagerst i haven, ud mod marken ( hvor der nok også skal plantes en hæk...) har jeg længe gået og drømt om at anlægge en regnbue! Tænk - at have sin helt egen regnbue...

November i haven. Seee al den dejlige plads, der er dernede i bunden...


Inspirationen faldt helt på plads, da vi i sommers besøgte Anne Stine Stauder på Sjælland. Der har hun anlagt en præriehave, og jeg var helt solgt. Så vildt og naturligt men stadig med masser af blomster.

Så jeg vil lave en Vild Regnbue i min have - fyldt med tørketålende og vilde planter, men afstemt i farver. Her skal være græsser, hestemynte, sedum, solhat, røllike, bjergknopurt, agastache, mynter, oregano, timian - alle planter, som jeg har lidt af, men bare ikke helt passer ind i et pusse-nusset staudebed med roser og klematis... Det bliver HELT VILDT ;-))

20 kommentarer:

  1. Hvor er det bare en sød idé med din helt egen regnbue. Jeg glæder mig til at se resultatet :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  2. En sån underbar vision - en vild regnbåge! Det kommer att bli så vackert, så vackert. ser med glädje fram emot att få följa bågens tillblivelse :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  3. Det lyder rigtig spændende. Jeg bor ikke så langt fra Anne Stine Stauder, så jeg har besøgt prærien flere gange, og er også helt betaget af den.
    Glæder mig til at følge din regbue.

    SvarSlet
  4. Dejligt med nye haveplaner for 2012. Vi glæder os til at se resultatet :-)

    SvarSlet
  5. Wow, det lyder da fantastisk! Jeg skulle lige forstå det med regnbuen, men nu er jeg med... ;o) Og hvis ikke du skulle lave det, med sådan en landbohave, så ved jeg da ikke hvem der skulle. Det bliver spændende at følge med i.

    SvarSlet
  6. Hej Tante Tulle
    Jeg er meget interesseret i det vilde, specielt efter at Claus viste nogle af de mere naturlige haver fra Holland, hvor en ældre dame havde en smuk smuk have med det skønneste vildskabsflor.
    Du må LOVE at du viser billeder.

    ps. Har stadig et smil på læberne over din kommentar hos Marianne. ;)

    SvarSlet
  7. Det blir' spændende at følge. Netop i sådan en landbohave, med masser af plads, synes jeg at en sådan en vild have er helt perfekt. Glæder mig til at se, hvordan din have udvikler sig. Dejligt som blomsterne breder sig og indtager græssets plads.

    SvarSlet
  8. Det lyder som en spændene idé. Det glæder jeg mig sørme til at se.
    Mange hilsner
    Anne-Mette

    SvarSlet
  9. Der fik du også lige inspireret mig til at begynde at plante sol-stauder i de mere vilde hjørne af haven. Jeg kan da lige se sådan en omgang solhatte og hestemynter i varme farver i det fjerneste hjørne af min have.
    Hmmm - nyt projekt at sætte på listen.

    SvarSlet
  10. Du har ret - januar er en dejlig måned med forventningens glæde... det vil vi da ikke undvære :o)
    Det lyder som om du har planen klar i hovedet, det blir spændende at følge dit regnbuebed :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  11. .... og jeg glæder mig heeeelt VILDT til at se din vilde have. Da jeg besøgte Anne Stine i sommers kom der en byge, lige som jeg var på vandríng på prærien, så turen blev ikke så lang - men det SKAL ihvertfald gentages når det bliver sommer igen.

    SvarSlet
  12. Fed idé! God arbejdslyst.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  13. Det er da det perfekte sted til et vildt regnbuebed, sådan lidt i kanten og ud til det andet vilde.
    Jeg tror det bliver superflot, og jeg glæder mig meget til at se det blive til her på bloggen.
    Sidste år nåede jeg ikke op til Anne Stines stauder, men det skal jeg godt nok i år :-)

    SvarSlet
  14. Hej Tante Tulle.

    Det var dog en rigtig god idé, det tror jeg bliver flot. Så kan vi glæde os til billeder derfra :)

    Den der Hestemynte er en staude, jeg lige har fået øje på og sat i min have. Den dufter fantastisk.

    I sommer da jeg plukkede en buket og tog med ind fik jeg også en humlebi med. Den nægtede simpelthen af forlade etablissementet sikkert pga duften.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  15. Det lyder som en skøn ide både regnbuen og det vilde, det kan helt sikkert blive flot :-)

    Det vil jeg glæde mig til at følge, når du går i gang :-)

    SvarSlet
  16. Gode billeder.
    Det lyder da spændende.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  17. Spændende ide. Jeg glæder mig også, til at se resultatet :-)

    SvarSlet
  18. Hej Tante Tulle. Sikke mange spændende planter du har og hvor er det en god idé med din egen regnbue. Jeg glæder mig til at følge med!

    SvarSlet
  19. Det lyder godt nok lækkert med egen regnbue. Måske venter der en krukke guld for enden af den? Ihvertfald i oplevelser :o) Jeg er ikke nået til AnneStine stauder endnu, men jeg skal helt sikkert derned når der er åbent igen.

    Bedste hilsner

    Lene

    SvarSlet
  20. Aj så flot!
    Gid den der havde sin egen have i Danmark, vores er dessvaerre 9 timmer vaeck i Sverige... :(

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tid til at sende mig en hilsen - det luner så dejligt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...